God jul och Gott nytt år!

God jul och gott nytt år!

Nu är det snart jul och nytt år.

Det år som gått har minst sagt varit både annorlunda och för många väldigt påfrestande och vi befinner oss fortfarande mitt i pandemins andra kraftiga våg.

I vår region vårdas rekordmånga på våra sjukhus och vi måste verkligen göra allt vi kan för att försöka bromsa smittspridningen och följa alla restriktioner. Vaccinet finns inom räckhåll och vi tror och hoppas på en begränsning av smittan så fort vaccinationerna kan börja komma igång.

Det politiska arbetet i partiet har trots detta inte avstannat – tvärtom – det är länge sedan så många bra beslut fattats. Beslut som gynnar vår välfärd, som stärker både vår äldreomsorg, vård och skola i vår region.

Av förklarliga skäl har inte medlemsmöten kunnat äga rum i den utsträckning vi brukar ha, inga dörrknackningar och inga träffar i stan har heller kunnat anordnas och till slut fick vi också ställa in våra uppskattade tipspromenader. Men vi har lärt oss att hålla möten digitalt och i en tid som denna är det fantastiskt att vi ändå kunnat ses på nätet och genomföra dessa.

Vi har också sålt Idyllen –  vår fina stuga ute i Åminne.

Idyllen har en egen historia. Vi har ägt denna stuga sedan 1935 då SSU, vårt ungdomsförbund, köpte den genom en bulvan eftersom S aldrig hade fått lov att köpa den då. På tomten fanns en tvåvåningsbyggnad utan vatten och el. Den användes mycket av ungdomarna på den tiden, men så småningom blev byggnaden förfallen och SSU hade ingen möjlighet att ge byggnaden nödvändig upprustning. De överlät den därför till Värnamo S -förening för 1 kr. Värnamo S-förening hade dessvärre inte heller ekonomi för att renovera huset och därför överlät de i sin tur Idyllen till Värnamo Arbetarekommun.

Värnamo Arbetarekommun beslöt att riva byggnaden och istället uppföra ett nytt vinterbonat hus. Detta blev det vi idag känner som Idyllen.

Idyllen användes i början väldigt mycket till sammanträden, möten och för samvaro. När vi sen skaffade vår lokal Rosen på Växjövägen i Värnamo, användes den mindre och mindre i vår föreningsverksamhet. De sista åren har vi så gott om enbart använt Idyllen till medlemmar som velat hyra för en fest eller en weekend. Av den anledningen beslöt styrelsen och årsmötet 2019 att vi skulle sälja. Nu är det gjort och vi har lämnat över nycklarna till de nya ägarna som vi hoppas ska trivas där.

Vi ser fram emot ett nytt år, förhoppningsvis med mindre virus tack vare beslutet om vaccinationer. Vår region har en bra planering för hur detta ska gå till.

Vi arbetar för fler goda politiska beslut – vår stadsplanering bl.a. och inte minst för hur planerna kring en eventuell ny viadukt i Värnamo ska genomföras. Du som medlem har väl skickat in enkäten? Och glöm inte att ange ditt intresse för att vara med och påverka kyrkovalet som äger rum den 19 september 2021.

Med dessa ord önskar vi i Värnamo Arbetarekommun er alla en

God Jul och ett riktigt Gott Nytt År 2021